Email – Hoe stel je dit in op computer en tablet

Email instellen op computer of mobiel apparaat

Veel mensen vinden het lastig om hun email op verschillende apparaten in te stellen. Dit kan ook op meerdere manieren worden ingesteld en vandaag neem ik de tijd om deze verschillende manieren uit te leggen. Bij het instellen houd ik er rekening mee dat wij tegenwoordig meer dan een apparaat in ons bezit hebben en hier ook email op willen ontvangen. Eigenlijk willen we het altijd en overal kunnen bekijken.

Mensen komen vaak bij mij met het probleem dat de email op de ipad of android tablet verschilt van wat er allemaal op de computer of laptop staat en andersom.

Om dit uit te leggen moet je weten dat voor email van bijvoorbeeld je internet provider (ziggo, kpn, telfort, xs4all etc.) maar ook voor een domein naam die je zelf hebt gekocht je dit op 2 manieren kan instellen. Onder de volgende 2 kopjes leg ik uit hoe.

POP V.S. IMAP

Herken je het verhaal van de verschillende e-mails op verschillende apparaten dan heb je deze mailbox vermoedelijk ingericht met een POP protocol. Dit maakt verbinding met de pop server van de mail dienst. Hier wordt vervolgens door jouw apparaat alle nieuwe berichten vanaf gedownload. Je haalt de email dus naar je toe.

De manier hoe IMAP werkt is dat verschillende apparaten mogen communiceren met de maildienst. Er worden geen berichten gedownload. De mailberichten blijven gewoon op de email server staan. Hierdoor kunnen verschillende apparaten de zelfde email berichten lezen. Als je dan een mailtje beantwoord of binnen krijgt is deze op alle apparaten waar dit staat ingesteld te zien.

Verschillende e-mails (in het zelfde postvak) Gebruik je dus POP.
Zelfde e-mails op verschillende apparaten gebruikt je hoogstwaarschijnlijk IMAP.

Dit geld overigens niet voor MKB / grotere bedrijven die een Microsoft Exchange omgeving hebben.

Het instellen van de Email

Als jouw email dienst IMAP ondersteund kun je gewoon IMAP gaan gebruiken in plaats van POP. De email berichten die al zijn gedownload kun je alleen niet terugplaatsen in dit postvak. Het advies is dan ook om alle oude email in een back-up te plaatsen en hier vervolgens een nieuwe start te maken. Iemand met IT kennis kan je helpen bij het maken van een back-up.

Als je wilt weten wat jouw email dienst ondersteund kun je op de site van de provider kijken. Je kan ook je provider in google intypen gevolgd door IMAP. bijvoorbeeld “telfort IMAP”

Ziggo

KPN / planet

Telfort

XS4ALL

De instellingen moet je per apparaat instellen. dus computer, tablet en mobiel moeten elk ingesteld worden.

Iphone gebruikers:

  • instellingen
  • accounts en wachtwoorden
  • tik op het account of op nieuw account.
    Nieuw account klik op Andere of op icloud, gmail, yahoo Aol of outlook.com
  • vul vervolgens de gegevens in zoals getoond bij de provider.

Android gebruikers:

  • Apps
  • instellingen
  • Apps
  • E-Mail
  • meer instellingen
  • Klik op het account om te bewerken of op nieuw voor een nieuw account
  • voer de gegevens in en kies voor Account type IMAP-account

Computer / outlook gebruikers

  • Open outlook
  • Klik op bestand
  • Account instellingen –> account instellingen
  • Nieuw of bewerk
  • Handmatige of extra servertypen aanzetten
  • volgende
  • POP of IMAP
  • volgende
  • Vul hier de gegevens in en druk op opslaan, open outlook opnieuw om de instellingen van toepassing te laten zijn.
    Geen zorgen outlook test de gegevens alvorens je ze in kan opslaan.

 

Als je zelf een domein hebt kun je inloggen op het portaal aangeboden door jouw hosting partner om te zien welke instellingen hun allemaal ondersteunen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.